Is het erg als ik het geluid harder zet omdat mijn oren verstopt zitten?

Je kent het wel, bij vliegen of in de bergen rijden dat je oren dicht raken. Normaal als je je geluid van oortjes te hoog zet krijg je gehoorschade, maar als ik ze hoger zet omdat mijn oren dichtzitten en ik het slechter hoor krijg ik daar ook zoveel gehoorschade van ook al hoor ik het zachter?

ronron1212
een jaar geleden
Ja de gehoorschade krijg je dan ook. Waarom zijn je oren dan verstopt?
Cryofiel
een jaar geleden
Waardoor je oren "dicht" zitten likkt me duidelikk. Dat effect kent iedereen toch wel?

De vraag lijkt me eerder waarom/waardoor vraagsteller zijn oren niet kan klaren.
Pieterke
een jaar geleden
Als je oren dicht zitten knijp dan eens een paar keer in je neus. Waarschijnlijk gaan ze dan weer open. Eventueel een paar keer slikken tijdens het knijpen.

Antwoorden (1)

Nee, dan krijg je geen gehoorschade. Dat je oren dicht zitten heeft als oorzaak dat de druk binnen en buiten je trommelvlies niet gelijk is, waardoor het bol naar binnen of naar buiten blijft staan. Dit dempt op een 'natuurlijke manier' alle geluid.
Overigens is het wel beter om dat drukverschil op te lossen (je oren te klaren), bijvoorbeeld door je neus dicht te knijpen en dan enkel malen te slikken.
een jaar geleden